Mazda 3 MPS Extreme
2. 11. 2007
MAZDA 3 MPS Extreme
Autosalón v Sydney se pomalu a jistě blíží ke zdárnému konci. Jenže na
jeho výstavních plochách se mimo dosud známého repertoáru představil
také počin automobilky Mazda. Respektive ani ne tak samotné
automobilky, jako jejího australského zastoupení
vedeného pod taktovkou Allana Horsleyho. Úkol zněl jasně: postavit
nejdivočejší hatchback, který je dosud na trhu volně dostupný. A tak se
zrodila Mazda 3 MPS Extreme, která doplňuje svatou trojici ostrých vozů
této automobilky s přídomkem MPS. Vysoce výkonný vůz pod svým
červenočerným hábitem ukrývá výkonný motor, tvrdý, ale poddajný
podvozek a taky upravený výfukový systém.Mazda 3 MPS je už v sérii hodně podezřele nenápadné stvoření. Zvenčí se moderní technika spolu s absurdně vysokými výkony ukrývá pod vzhledem klasického rodinného vozu, který disponuje pěti místy a průměrným kufrem. Taky pohon přední nápravy nic světoborného nenaznačuje. Jenže spálí se ten, kdo dá na první dojem. Základní křivky vozu totiž zůstaly naprosto shodné s těmi sériovými, žádné nové spoilery ani nástavce. Teda až na výrazné křídlo nad pátými dveřmi. Ale černé pruhy hovoří za vše. Něco je tady prostě jinak. Takže hurá na bližší ohledání.
Pod kapotou nalezneme osvědčený přeplňovaný čtyřválec 2.3 MZR DISI, jenž prošel menší procedurou, která jeho nejvyšší výkon popustila z 256 na 282 koní při 5.300 rpm. To znamená desetiprocentní nárůst o dvě stě otáček dřív. Výraznější upgrade ovšem poznáte na křivce točivého momentu, jejíž vrchol 425 Nm nastává ve 4.400 otáčkách za minutu, což je oproti sériové hodnotě (380 při rovných třech tisících) citelný posun. Motor se tak sice musí víc točit, ale za to se vám ale královsky odmění. Příčinou těchto vyšších hodnot je popuštění uzdy řídící jednotce, která je schopna akceptovat vyšší spotřebu a poskytnout tak vyšší výkon a rychlejší reakce škrtící klapky na polohu plynového pedálu. Krom jiného tím dává nakrmit novému výfukovému systému o průměru dvou palců.
Standardní osmnáctky byly vyměněny za černé 19“ disky BBS Motorsport se středovým nápisem MPS, které obouvají nízkoprofilové pneumatiky Dunlop SP Sport Maxx 225/35 ZR19. Od kol je to k podvozku jen co by kamenem dohodil, takže snad nikoho nepřekvapí, že i tady se nějaké ty změny udály. Především je to jeho 25mm snížení, za kterým stojí nové pružiny a tlumiče, které naladil samotný australský podvozkový mág Murray Coote. Ten se s mazdou podělil o své bohaté zkušenosti podvozkového inženýrství, jichž za dlouhá léta stačil nasbírat jak na poli rallye soutěží, tak i v prostředí okruhových závodů. Už jen proto se dá očekávat, že bude podvozek opravdu na špici všech ostrých hatchbacků. Anebo s nimi bude alespoň bez námahy schopný držet krok.
Ruku v ruce s navýšením výkonu šla také modifikace brzdové soustavy. Prostřední pedál má pod sebou pořád čtyřkanálový systém ABS, ale ten svoji práci předává na schopnější služebníky, kterými je čtveřice větraných kotoučových brzd průměru 320 mm vpředu a jednoduchých 280mm kotoučů vzadu. Ano, velikostí stále odpovídají těm sériovým, ale brzdy jsou z odolnějšího (a samozřejmě dražšího) materiálu. Důležitější změnou je větší brzdný válec, jehož tlak reguluje nově naladěný systém rozdělování brzdné síly EBD (Electronic Brake Distribution), díky čemuž se decelerační schopnosti posouvají do zcela jiné dimenze.
Když už je řeč o elektronických pomocnících, nesmíme vynechat ani upravené systémy DSC a TCS, které byly nastaveny přímo pro potřeby MPS Extreme. Pro všechny případy nad bezpečností posádky bdí šestice airbagů stejně, jako je tomu v případě produkční verze. Čelní, boční i hlavové airbagy se skrývají za novým červenočerným čalouněním interiéru (kontrastní kombinace kůže na sedadlech a švů na palubní desce, řadící páce a volantu), který má patřičný říz. To aby co nejlépe sekundoval elegantně vypadajícímu exteriéru.
Karosérie je lakována v parádním červeném odstínu True Red a je doplněna o zmiňované černé pruhy, černé lemy blatníků, stejně jako černou střechu, střešní spoiler a tmavě tónovaná skla. Posledním odlišením od produkční verze Mazda 3 MPS je 3D graficky znázorněný nápis „Extreme“ na zádi a nápis „Turbo“ hned za předním kolem nad začátkem prahů.
něco málo fotek k článku
Zdroj: tuning.cz
Forever
(Admin, 20. 12. 2007 20:46)