Edo 996 GT2 R
Je to totiž opravdové peklo. Rudější, teplejší a strašidelnější, než si kdy vůbec dovedete představit. Poslední projekt Edo Competition Motorsport nese jméno 997 GT2 R. Extrémně široké žihadlo navazuje na kdysi dávno zesnulého ducha prapůvodní 993 GT2, která
měla neméně vytažené blatníky. A stejně tak je volným pokračováním někdejšího projektu Edo 996 GT2 R, který byl založen na modelu Carrera 996 a dokázal kdysi zajet okruh Oschersleben nejrychleji ze všech tunery upravených Porsche (s náskokem skoro dvou vteřin před druhým místem). To vše už ale odnesl čas. Král je mrtev, ať žije král.
997 GT2 R naštěstí není jenom o vzhledu. Ačkoliv o sériovém 997 GT2 doposud prosáklo jen něco málo fotek a informací, v Edo Competition mají už teď jasno. Jejich variace na toto téma bude pochopitelně silnější, než sériovka. A to znamená, že dvakrát přeplňovaný vodou chlazený šestiválcový boxer produkuje pod tlakem 1.0 bar parádních 542 koní při 6.790 otáčkách za minutu. To se rovná upgradu o velikosti minimálně dvanácti koňských sil (vycházíme-li z předpokladu, že bude mít nové 997 GT2 výkon někde
mezi 500 až 530 k). Křivka točivého momentu upraveného agregátu o objemu 3.6 l vrcholí ve 4.300 rpm hodnotou 755 Nm. K dosažení takových čísel stačilo prý jen málo: silnější palivová pumpa, upravený výfukový systém a nová turbodmychadla.
Na podvozku se toho měnilo výrazně víc. Počínaje všemožně nastavitelnými komponenty zavěšení z katalogu KW, pokračujíc přes děrované kotoučové brzdy (vpředu 380mm a vzadu 350 mm) se čtyřpístovými třmeny a konče novými mnohapaprskovými disky 10x18“ a 13x18“, které obouvají pneumatiky Michelin Pilot 245/45 ZR18, resp. 335/30 ZR18. Stejně jako na podvozku, ani na karosérii nezůstal kámen na kameni. Mimo zmiňovaných boubelatých blatníků (ačkoliv jsou zcela nové, je škoda, že jim chybí nýty á la Porsche 993 GT2) tu je také nástavec prahů s aerodynamickým otvorem, který přivádí vzduch k zadním brzdám.
Další novinkou je zcela nový přední spoiler s karbonovým lízátkem, který byl navržen s důrazem na
maximální chlazení soustavy triády chladičů motoru a předních brzd (jak jinak). Mimo to ale obstarává taky patřičný přítlak, který přijde vždycky vhod. Stejnou funkci má vzadu na starosti obrovské hliníkové křídlo s nastavitelným sklonem, které se musí hodně snažit, protože podvozek automobilu není zakončen ničím, co by byť jen zdánlivě připomínalo difusor. Pod křídlem se skrývá víko motorového prostoru, které se svým tvarem nese v duchu slavného kachního ocasu a je přichyceno na závodních zámcích. Aby bylo „závodnosti“ učiněno za dost, jsou na voze použita i odlehčená skla. Celý tento body kit bude co nevidět v nabídce také pro zástupce starší řady 996, a to konkrétně Carrera, C4, GT3, GT2 a Turbo.
Aha, jo, vidíte. Stále jsem se nezmínil o těch ohromujících jízdních výkonech. Připraveni? Tak jedem. Z nuly na stovku Edo 997 GT2
R vystřelí za 3.8 sekund, dvoustovku si dá k snídani za rovných jedenáct vteřin a nezastaví se, dokud rychloměr neukáže číslici 330 km/h. Podle dostupných informací ze Stuttgartu by měla sériová 997 GT2 dávat 0-100 km/h o desetinu rychleji a maximálka by měla činit „jen“ 329 km/h. Ale nepředbíhejme událostem. Protože než se na jaře příštího roku sériová GT2 objeví, budou už mít v Edo Competition hotovou a otestovanou ostrou verzi (zřejmě s označením 997 GT2 RS), která se bude v 6.070 otáčkách pyšnit 680 koňmi a při 4.220 rpm tahem 870 Nm. To bude teprve masakr!